Velferdsteknologi i hjemmet

Velferdsteknologi gir økt trygghet, mestring og selvstendighet i hverdagen.

Vi vil legge til rette for at du skal kunne bo hjemme lengst mulig. Derfor drøfter vi alltid velferdsteknologi med deg som et førstevalg, og som en del av det vanlige helsetilbudet du får. 

Hva er velferdsteknologi?

Bruk av velferdsteknologi i handler ikke om alder eller diagnose, men om dine behov. 

Filmer om velferdsteknologi (ks.no).

Velferdsteknologi blir definert som tekniske løsninger som kan være med på å styrke dine evner til å mestre egen hverdag, og bidra til økt trygghet og livskvalitet. 

Teknologien kan kobles mot responssenter eller kommunens egne ansatte, og fungerer som støtte for deg, dine pårørende og helsepersonell. Utstyret kan for eksempel gi påminnelser om å ta medisiner, varsle ved fall og ved nattvandring. Løsningene kan også bidra til at du enklere holder kontakt med venner og familie.

Velferdsteknologi kan du bruke i hjemmet ditt eller på institusjonen der du bor.

Hva kan du gjøre selv?

Hvilke teknologier tilbyr vi?

Hvem mottar varsler?

De aller fleste varsel sender vi til en døgnbemannet responssenteret hvor helsepersonell svarer på dine alarmer. Dersom det er ikke er strøm på teknologien eller om mobilnettet er ute av drift, vil personell som kan bistå med å rette opp feilen eller hjelpe deg til den er i orden igjen.

Hvem kan få tilbudet?

  • Du som har behov for helse og omsorgstjenester uavhengig av hvor du bor i kommunen.
  • Du som ønsker å være aktiv og bo hjemme.
  • Du som er motivert til å klare deg selv.

Hva koster det?

Dersom dette er nødvendig helsehjelp, er tilbudet gratis. Andre tiltak kan innebære kostnader for brukeren.

Hvordan søke? 

Søk om helse- og omsorgstjenester

Kan du ikke søke om helse- og omsorgstjenester elektronisk? Papirsøknaden finner du her.

Papirskjemaet sendes til:

Gjøvik kommune
Helse og omsorg - Tildeling og koordinering
Postboks 630
2810 Gjøvik

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende. Les mer om saksbehandling, klage og søknadsprosessen.

Video: Hvordan bruker vi velferdsteknologi i Gjøvik kommune?