Pedagogisk praksis

Barnehagens visjon: Jeg er verdifull, jeg duger akkurat som jeg er og jeg betyr noe!

Jente i hinderløype - Klikk for stort bildeTrygt og godt barnehagemiljø

Alle barn i Gjøvik kommune har rett til et trygt og godt barnehagemiljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring. Barna skal oppleve tilhørighet og inkludering. Barnehagen skal ikke godta krenkelser som, utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. 

Aktivitetsplikt vi har i barnehagen:

  • Den ansattes plikt til å følge med gjennom observasjoner, foreldrehenvendelser og mistanke om at barn ikke opplever et trygt og godt barnehagemiljø.
  • Den ansattes plikt til å gripe inn umiddelbart og stoppe krenkelser.
  • Den ansattes plikt til å varsle barnehageledelsen ved mistanke om krenkelser.
  • Den ansattes plikt til å undersøke gjennom samtaler og dialog med barn, observasjoner, dialog med foreldre.
  • Styrers plikt til å varsle barnehageeier ved alvorlige hendelser/krenkelser.
  • Barnehagen har plikt til å sette inn tiltak som logg, styrket tilsyn, dialog med alle involvertes foreldre med mindre tiltaket settes inn, følge opp og evaluere kontinuerlig. Dette skal dokumenteres skriftlig gjennom en aktivitetsplan.

Gutt vasker hender - Klikk for stort bildeProgresjon

Med begrepet progresjon menes framgang, læring og utvikling.

Alle barn skal oppleve en progresjon i barnehagens innhold. Det skal være forskjell på aktiviteter, pedagogisk innhold, arbeidsmåter og fysisk materiell som vi tilbyr barna ut ifra deres utvikling og behov.

Det er viktig at vi gir barna en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Dette gir barna mulighet til å lære nye ting og få en god selvfølelse ved å mestre nye oppgaver.

  • Personalet skal hjelpe barna videre til neste skritt i sin utvikling.
  • Påvirke, delta og bidra sammen.
  • Praksisfortellinger fra barn og personale brukes som utgangspunkt for å utvikle prosjekter og aktiviteter.
  • Bruke smågrupper for å oppdage, følge opp og utvide det barnet er opptatt av.
  • Aldersdelte turgrupper.

Omsorg

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg både fysisk og psykisk. Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.

Barna må føle at de har tatt imot omsorg. Personalet skal imøtekomme barnas behov for omsorg og sensitivitet. 

  • Vi er profesjonelle omsorgsgivere som har fokus på å se det enkelte barnet og jobbe med trygghet og tilknytning. 
  • Vi bruker trygghetssirkelen i hverdagen og er bevisste på hvor barna er i sirkelen. Fokus på å være tilstede for barna slik at de kan søke til oss for å "lade".
  • Støtte og hjelpe barna med å regulere følelser.
  • Bevisste på barnas behov for ro og hvile i løpet av barnehagedagen.
  • Vi jobber kontinuerlig med å utvikle personalets relasjonskompetanse.

Lek

Lek er barns væremåte og lekens egenverdi skal anerkjennes i barnehagen. I barnehagen skal alle barn oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.

Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring. Gjennom leken utvikles og videreutvikles sosiale, språklige og kroppslige ferdigheter.

  • Vi er bevisste på barnas lek, og skal følge barnas initiativ. En viktig oppgave for oss er å verne om og videreutvikle barnas viktige lek.
  • Vi må gi rom og tid til barnas frie lek. I fri lek lærer barn å regulere følelser, teste ut grenser, ta kontroll over eget liv og de opplever mestring.
  • Vi må se hva som skjer, hvem som er opptatt av hverandre og møte barna der de er.
  • Barna og personalet må sammen utvikle barnehagens lekemiljø som en viktig inspirasjon for leken.

Danning

Barnehagen skal fremme danning. Danningsprosessen handler om å tilegne seg verdier, normer, tanker og handlingsmåter som er viktige for å kunne delta i "felleskapet".

Danning skal sette barn i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. En viktig del av danningsprosessen er å støtte barna i utviklingen av god selvfølelse.

  • Vi skal gjøre mer enn å oppdra, vi skal danne. Gjennom danning legges grunnlag for barnets allsidige utvikling.
  • Vi forstår begrepet danning som en helhet av lek, læring, omsorg, utvikling, sosialisering og oppdragelse i et felleskap. 
  • Danning er livslang læring. Læring om å handle selvstendig og se seg selv som viktig i fellesskapet.
  • Vi er bevisst på og fanger opp at barn yter motstand på ulik måte, og at dette er en viktig del av å bli selvstendig. Vi hjelper barna slik at de tåler motgang, og prøver igjen.
  • Vi er opptatt av gode samtaler med barna, og er bevisst på når vi skal støtte og når vi kan utfordre.
  • Vi jobber stadig med å forstå forbindelsen mellom danning og barns medvirkning i egen hverdag.
  • Refleksjon om forståelsen av begrep knyttet sammen med vår praksis, sikrer at vi har rett fokus i arbeidet.

Barn ute på tur - Klikk for stort bilde

Læring

Barnehagens pedagogiske praksis skal bygge på et helhetlig læringssyns hvor omsorg, danning, lek, læring, språk og sosial kompetanse henger sammen. Barn lærer gjennom lek og samspill med andre.

  • Vi skal støtte barnas nysgjerrighet, undring, initiativ og læringslyst.
  • Vi er opptatt av at læring skjer i relasjon med omgivelsene og de som er rundt.
  • Ved å undre seg sammen og stille åpne spørsmål deltar barn aktivt i egen læring.
  • I leken tar barna i bruk og videreutvikler sine opplevelser og ferdigheter.
  • Jobbe i smågrupper og ta tak i barnas interesser.
  • Små og store prosjekter som baserer seg på barns medvirkning.
  • Personalet som er tett på og støtter barna i videre utvikling.