Gjøvik får utvidede skjenketider

Det blir noen endringer i skjenkereglementet i Gjøvik så snart forskriften er omarbeidet og kunngjort i Lovdata.

Denne endringen trer i kraft fra 1. august 2021.

Kommunestyret i Gjøvik behandlet i aprilmøtet revidering av rusfaglig handlingsplan og retningslinjer for tildeling av salgs- og skjenkebevillinger. Det ble noen endringer fra tidligere regler.

Serveringssteder på kjøpesenter kan skjenke

Serveringssteder på kjøpesenter kan søke om skjenkebevilling etter samme vilkår som serveringssteder i sentrum. Det er en forutsetning for innvilgelse at serveringsstedet er tydelig fysisk avgrenset mot senterets fellesområder og andre forretninger.

Skjenke til 02.00

Det blir endring i skjenketida. Uavhengig av hvilken alkoholdrikk som selges, blir skjenketida klokka 8.00-02.00.Tidligere kunne serveringsstedene bare servere brennevin som er sterkere enn 22 prosent i tidsrommet klokka 13.00-01.00.

Denne endringen trer i kraft fra 1. august 2021.

Det settes som vilkår for fast skjenkebevilling at det tilrettelegges for tilgjengelighet for folk med bevegelseshemninger. Om ikke dette vilkåret kan oppfylles som følge av bygningsmassenes karakter eller vernestatus, kan det etter søknad gis dispensasjon fra dette kravet. Ved søknad om dispensasjon i forhold universell utforming skal rådet for personer med nedsatt funksjonsevne ha saken til uttalelse.

Idrettsarrangment

Skjenkebevilling ved idrettsarrangement: · Det skal som hovedregel ikke gis skjenkebevilling i tilknytning til innendørs og utendørs idrettsanlegg i forbindelse med idrettsarrangementer. For serveringssteder lokalisert inne i et idrettsanlegg, er det ikke tillatt å skjenke alkohol fra tre timer før-, under-, og frem til en time etter idrettsarrangement. Det kan gjøres unntak fra skjenkeforbudet og tidsbegrensningen i forbindelse med større nasjonale og internasjonale arrangementer.

Når det gis slikt unntak er følgende regler gjeldene:

• Ved idrettsarrangementer skal det stilles krav om at skjenking skjer i avgrenset område.
  • Det kan bare gis bevilling til skjenking av alkohol i gruppe 1 og 2.
  • Det avgrensede området må være skiltet med 18 års-grense.
  • Det skal være krav om vakthold. ·
  • Åpnings- og skjenketidene følger kommunens øvrige regler. ·
  • Leie av eller arrangementer i lokaler i tilknytning til idrettsanlegg/flerbruksanlegg følger de alminnelige regler for ambulerende bevillinger/bevillinger for enkeltanledninger. Dersom anlegget har fast bevilling skal det meldes fra til bevillingsmyndigheten når hele anlegg benyttes og at det skal skjenkes alkohol.
  • Det skal oppgis type arrangement og hvordan skjenkearealet avgrenses.