Fokusområder

Barndommen har en egenverdi i menneskets livsløp. Barn er kompetente og har rett til å bli sett, hørt og anerkjent. De har rett til å medvirke i sin egen hverdag. 

De minste barna skal ake - Klikk for stort bildeLek

Å være inkludert i et felleskap og kjenne at en hører til er grunnleggende for å trives i livet, både her og nå som i barnehagen, men også gjennom hele oppveksten og som voksent menneske.

Lek er det viktigste barna gjør igjennom en barnehagehverdag. I Biri barnehage får barna mye tid til lek, og vi prioriterer spesielt leken når personaltettheten er størst.

Vi har felles temaer i barnehagen vår, som igjen gir inspirasjon til lek og gjenkjennelsesfaktorer i lek på tvers av alder og avdelinger. Alt vi gjør, fra å lese ei bok, dramatisere et eventyr, gå på oppdagelsesferd og lage hinderløype gir barna felles erfaringer og opplevelser som gjør at de kan leke sammen.

Relasjoner

Å få en god start i barnehagen er grunnleggende for hvordan relasjoner utvikles videre i livet. Vi legger derfor ekstra vekt på gode og trygge rammer på småbarnsavdelingene.

Lek og relasjoner er tett knyttet sammen. Når vi støtter barns lekekompetanse styrker vi også relasjonene. Trygge relasjoner er en forutsetning for å delta i lek med andre barn.

De minste barna skal ake - Klikk for stort bildeSpråk

I Gjøvik kommune satses det ekstra på arbeid med språk i barnehager og skoler. Gode relasjoner skal ligge til grunn for språkstimuleringen. I lek utvikles språklige ferdigheter, og selvstendig deltakelse i lek fordrer et godt utviklet språk. Lek, relasjoner og språk trenger hverandre og støtter hverandre.

Dette er hva vi gjør i Biri barnehage for å støtte barns språkutvikling:

  • Deler avdelingen i mindre grupper, med en voksen på hver gruppe.
  • Den voksne er så tett ved leken som mulig for å høre hva som blir sagt og se hva som blir gjort.
  • Vi er "tolk" for barna som trenger det, ved å sette ord på det som skjer i leken, følelser som oppstår og ting som brukes.
  • Bruker tegn til tale.
  • Vi demper vår egen stemme for å redusere støy.
  • Vi bidrar til spennende lek som varer lenge, og støtter rollelek ved å bruke barnas interesser og hverdagsopplevelser vi vet de kjenner.
  • Vi setter i gang aktiviteter der vi gir gode opplevelser av felleskap som kan støtte videre felleskap i lek.
  • Vi har bøker som er tilpasset barnas modningsnivå og interesser, slik at barna kan oppleve mestring ved å se i/lese bøker.
  • Vi undrer oss sammen og samtaler om bildene, handlingen og det barna ellers er opptatt av i boka.
  • Vi dramatiserer eventyr, synger sanger og spiller musikk.
  • Vi leker og improviserer med rim, rytme, lyder og ord. Humor og glede, passe mye tøys og tull er viktig.
  • Vi fører samtaler, lytter og tar tur. 
  • Vi benytter naturlige situasjoner som måltider, garderobesituasjon, brettspill og andre bordaktiviteter til å bruke begreper vi øver på.

Foreldresamarbeid

Alle som jobber innenfor sektor oppvekst i Gjøvik kommune skal praktisere relasjonsmodellen, som beskriver hvordan ansatte skal ivareta sitt ansvar for relasjonene, både mellom barn, barn og voksne, og mellom ansatte og foreldre.

I møte med foreldre er det viktig at vi som ansatte

  • ser betydningen av egen atferd og kommunikasjon, er oppriktig om egne oppfatninger
  • lytter for å forstå, akseptere og tolerere. Anerkjenner foreldres opplevelser og følelser
  • formidler sin uro for barnet på en tydelig, ærlig og samtidig omsorgsfull måte
  • ser foreldrene som likeverdig ressurs og samarbeidspartner