Hvorfor er universell utforming viktig?

Å følge lover og regler er viktig, men de viktigste grunnene til å bry deg om universell utforming handler om empati og å forstå at over en million nordmenn lever med en eller annen form for nedsatt funksjonsevne.

Mange tenker at: 

  • det gjelder veldig få mennesker 
  • det stort sett handler om mennesker som er blinde 
  • kostnaden er mye større enn nytten 

Disse påstandene er feil, og denne teksten kan kanskje gi deg et nytt perspektiv på dette og hvorfor universell utforming er viktig for oss alle. 

Universell utforming  er viktig for noen, men bra for alle.

Universell utforming angår oss alle 

Universell utforming handler ikke om å lage spesialløsninger for funksjonshemmede. 

Universell utforming handler om å lage løsninger for alle, uavhengig av funksjonsevne, kjønn, alder, digital kompetanse, osv. 

Å inkludere alle gir større mulighet for å lykkes og sikrer at vi når flest mulig med et best mulig produkt eller løsning. Empati og fokus på brukermangfold skal ligge til grunn for det vi lager.  

Derfor snakker vi så mye om universell utforming

Når tenkte du sist på dette? 

  • Hvordan det er å være blind eller det å ha hender med store skjelvinger. 
  • Hvor frustrerende det er at nettsiden kun kan brukes med mus, når du bare kan bruke tastatur. 
  • Hvordan det er å måtte be om hjelp fra andre til å håndtere dine egne, private opplysninger. 

Ikke så enkelt å forestille seg og kanskje mye å ta innover seg?  

Vi har alle lettere for å inkludere og tenke gjennom noe vi kjenner godt til.

Hvis du er funksjonsfrisk selv og tror du ikke kjenner noen som har nedsatt funksjonsevne, kan det være vanskelig å forstå hvordan noen for eksempel leverer en barnehagsesøknad uten syn, eller navigerer seg rundt på gjovik.kommune.no bare ved å bruke tastaturet.

Derfor må vi minnes på at noen av oss har andre behov enn oss selv og at vi trenger kompetanse for å vite hva det faktisk innebærer.  

Dette har du kanskje ikke tenkt over

Det er mange eksempler på at å inkludere alle når vi lager noe, gir merverdi og fordeler utover det vi hadde regnet med. Mye er ting det nå er utenkelig å leve uten.

Visste du for eksempel at 

  • dørene som åpnes automatisk når du kommer med bæreposene dine eller barn i armene, var designet for mennesker i rullestol og med krykker? 
  • rampene du benytter når du sykler eller triller barnevogn, skulle sikre fysisk tilgang for rullestolbrukere? 
  • undertekstene du leser på TV når det er utenlandsk tale eller mye støy rundt deg, var tenkt for hørselshemmede?  
  • talestyringen som du bruker hjemme eller i bilen, var ment å hjelpe synshemmede?  

Ved å følge krav til universell utforming for våre digitale løsninger, kan vi oppnå fordeler vi ofte ikke tenker over: 

  • unngå klager på diskriminering 
  • treffe brukergrupper det ellers kan være vanskelig å nå 
  • få større tillit fra brukerne 
  • motta positiv medieomtale 
  • bli mer brukervennlige 
  • oppnå bedre søkemotoroptimalisering 
  • ha mer robust og høyere kodekvalitet