Stort engasjement om byrom i Gjøvik sentrum

Hvilke byrom er viktigst? Hvor kan vi gjøre raske tiltak som vil gi god gevinst? Hvilke strekninger i byen kan knyttes best mulig sammen og hva er de beste vegene å gå for innbyggerne for å få en god opplevelse?

Bilde fra frokostmøtet som Byen vår Gjøvik og Gjøvik kommune holdt der deltakerne kunne komme med sine innspill til hvordan vi skal få de beste byrommene i Gjøvik.  - Klikk for stort bildeByen vår Gjøvik og Gjøvik kommune holdt frokostmøte der deltakerne kunne komme med sine innspill til hvordan vi skal få de beste byrommene i Gjøvik.

Gjøvik kommune og Byen vår Gjøvik jobber sammen for å skape enda bedre uterom, eller byrom som det kalles,  i byen vår. Dette er en oppgave vi vil ha med flest mulig inn i.

Først frokostmøte så åpent folkemøte

Fredag 12. oktober møttes rundt 25 fra sentrumsnæringa i Bylaben for å komme med sine innspill. Senere i år blir det åpent møte i kommunestyresalen der både lag, foreninger, næringsliv og innbyggere i vår egen kommune og nabokommunene  er velkommen. Mer informasjon om det møtet kommer senere.

Møtet ble holdt i Bylaben og etter en liten innledning fra bylabsjef Anne Marthe Dahl Zetterval ble det gruppearbeid.

– Det dere kommer med her i dag, vil bidra til å gi noen hovedretninger for arbeidet videre, sa Dahl Zettervald.

Rundt 25 personer var møtt opp på frokostmøtet. Her er en av gruppene under en diskusjon.

Gjøvikstranda, Gjøvik gård og Kauffeldts plass

De fire gruppene var enig om mye. Alle tre nevnte utvikling av Gjøvikstranda som det området med størst potensial.  Gjøvik gård,  Kauffeldts plass og aksen fra CC og opp mot Storgata ble også trukket fram.

Av litt mindre prosjekter og konkrete enkelttiltak foreslo gruppene å se på hvordan belysningen og skiltingen er i byen. Flere ønsket seg mer gjøvikblå elementer. Noen pekte også på den vanskelige balansen mellom biltrafikk og koselige steder der innbyggerne og besøkende kan sitte i ro og fred.

Flere tok også til ordet for hvor viktig et framtidig kulturhus i sentrum vil være.