Innbyggerundersøkelsen 2023 sendes ut i uke 14

For fjerde gang kan innbyggerne i kommunen vår gi tilbakemelding om hva de synes om de ulike tjenestene i Gjøvik.

I løpet av påskeuka vil alle innbyggere over 18 år i Gjøvik få innbyggerundersøkelsen. Undersøkelsen går dermed ut til cirka 23 000 personer. Undersøkelsen er via bedrekommune.no, som er et selskap som lager innbyggerundersøkelser for hele kommune-Norge.

Digital undersøkelse, men alle kan få hjelp

Det er fjerde gang Gjøvik gjennomfører denne undersøkelsen. Første gang var i 2010 og de to første undersøkelsene ble sendt ut på papir og gikk kun til en liten andel av befolkningen. For fire år siden valgte kommunen å sende ut digitalt. Slik blir det også i år.

- Det er viktig for oss at alle voksne faktisk får undersøkelsen og det ville blitt altfor kostbart dersom vi skulle hatt en undersøkelse på papir. Det ville også krevd atskillig merarbeid. Vi er selvsagt klar over at ikke alle innbyggerne våre er digitale, men lover at de som trenger hjelp skal få det, sier stabsleder for kommunikasjon og forvaltning, Annika Birkelund.

Hun oppfordrer de som lurer på noe til å ta kontakt med henne eller komme på servicetorget i rådhuset.

Digital postkasse eller i Altinn

Undersøkelsen sendes ut i starten av uke 14, altså uka før påske. De som har digital postkasse vil få undersøkelsen der, mens de andre vil finne undersøkelsen i Altinn. Dersom du ikke åpner undersøkelsen i Altinn innen 48 timer, vil du få informasjonsbrevet om undersøkelsen i postkassa. Du vil ikke se undersøkelsen, den må du ta på nettet.

- Jo flere som svarer, jo bedre blir undersøkelsen, sier Birkelund. Hun anslår at det tar rundt 20 minutter for å svare på alle spørsmålene.

Fristen for å svare på undersøkelsen er 24. april.

Egne spørsmål for unge og eldre

Det er en relativt omfattende undersøkelse som kommunen kjører. Målet er å få svar på hva innbyggerne mener om alle de tjenestene som kommunen gir. Disse svarene vil være et verktøy for å vite hva som bør prioriteres.

Som for fire år siden har Gjøvik også i år lagt inn en del ekstraspørsmål.

Vi vil fortsatt vite hva innbyggerne mener vi har lykkes godt og mindre godt med. I tillegg har vi noen egne spørsmål til de i aldersgruppa 18-30 år og de over 67 år.

Spørsmålene til de yngste handler om medvirkning og valg.

- Alle kommuner i Norge sliter med å få de  yngste velgerne, særlig andregangsvelgerne, til å stemme. I Gjøvik har vi svært lav deltakelse, særlig blant unge menn. Vi håper å få noen svar som gjør at vi kan jobbe videre med dette området, sier Birkelund.

Den eldste innbyggergruppa får egne spørsmål som går på hvordan de planlegger for alderdommen. Som kjent blir vi stadig flere eldre i Norge, og dette vil være et stadig viktigere område å arbeide med for både kommuner og staten.

Frister med gavekort til tre som svarer

Innbyggerne har tre uker på seg til å svare på undersøkelsen. Deretter vil Birkelund lage en rapport med hovedfunnene. Denne skal presenteres for politikerne før sommeren.

- Vi håper selvsagt at så mange som mulig vil bidra til å gjøre Gjøvik til et enda bedre sted å bo og leve, sier Birkelund.

En liten gulrot til de som deltar er at de kan være med på trekningen av tre gavekort på 1000 kroner. For å delta må du enten legge inn en kommentar der du bekrefter at du har deltatt i Facebook-saken til kommunen, eller du kan sende en SMS til Annika Birkelund på telefonnummer 91 82 88 67.