Lengre strekning av Strandgata stenges fra 20. april

Dermed blir sørgående kjørefelt i Strandgata stengt mellom lyskryssene ved Rundkiosken og Niels Ødegaards gate.

Arbeidet med nytt vann- og avløpssystem er omfattende. Fra torsdag 20. april må en ca. 50 meter lang strekning vestover fra lyskrysset mot Hunton stenges i begge retninger.

Berører sidegater

Fylkeskommunens arbeid med å bygge om fylkesveg 33 Strandgata med nye fortau, sykkelfelt, nye veglys og andre trafikktiltak blir utført sammen med Gjøvik kommune, som skifter ut gamle vann- og avløpsledninger i gata.

- I forbindelse med dette prosjektet oppgraderer vi også noen av sidegatene til Strandgata. Fra torsdag 20. april klokka 07 vil derfor Niels Ødegaards gate og Olavs gate bli stengt for all trafikk fra Strandgata, sier prosjektleder Christian Rio Jørgensen i Gjøvik kommune.

Niels Ødegaards gate blir stengt fram til byggeprosjektet i Strandgata blir ferdig på senhøsten.

Planlegg kjøring sørover

Siden utbygginga startet i mars, har Strandgata vært stengt i sørgående retning mellom Niels Ødegaards gate og rundkjøringa ved Esso-stasjonen. I nordgående retning går trafikken som normalt. Det er altså IKKE slik at vi skal grave opp igjen den vegstrekningen som er ny og som åpnet igjen høsten 2020. Men arbeidet på sidegatene vil medføre at det ikke er noen veg å kjøre ut igjen - Strandgata vil da bli nærmest som ei blindgate for de som kjører sørover - altså retning mot undergangen mot Østre Totenveg.

Fra torsdag blir sørgående retning i Strandgata stengt lenger nord, det vil si fra krysset med Hunnsvegen og Parkgata ved «Rundkiosken». Det er ingen avkjøringer før Niels Ødegaards gate på denne strekningen.

- De som skal kjøre sørover, må planlegge kjøreruta. Vi anbefaler å kjøre ut på riksveg 4 ved CC Mart’n via Jernbanesvingen. I rushtida kan det være kø i dette området, så bilistene må regne med å vente litt, eller velge en annen kjørerute, sier byggeleder Hallstein Bjørke Brovold i Innlandet fylkeskommune.

Bjørnsons gate stengt torsdag og fredag

Trafikantene må være spesielt oppmerksomme de to første dagene Niels Ødegaards gate er stengt. Da er nemlig også Bjørnsons gate stengt, på grunn av utskifting av vann- og avløpsrør i Øvre Torvgate.

Bjørnsons gate er en mye brukt tilførselsveg til Strandgata og videre til riksveg 4. Bjørnsons gate blir stengt fra tirsdag til og med fredag på grunn av arbeidet med vann og avløp i Øvre Torvgate. Disse to dagene er det ekstra viktig å planlegge kjøreturen ut av sentrum, for de som skal sørover.

Atkomst til eiendommene

Det skal være mulig å komme til og fra alle eiendommer som blir berørt av byggeprosjektet i Strandgata og sidegatene i hele byggetida.

- Mens Niels Ødegaards gate er stengt på strekningen nærmest Strandgata, vil det være atkomst til alle de berørte eiendommene. De som skal til NAV, Aleris, Hunton eller andre virksomheter i området, må komme inn vestfra, ned Niels Ødegaards gate fra Storgata, sier Bjørke Brovold.

- Når vi må koble ut vannet på grunn av arbeidet, vil alle berørte gårdeiere og næringsvirksomheter bli varslet i god tid. Vi sier også fra før vi setter vannet på igjen, sier Rio Jørgensen.