Vårrengjøringen av gatene er i gang

Vi er nå i gang med vårrengjøring av kommunale gater og fortau i kommunen.

Vårrengjøring er en dugnad hvor mange aktører deltar. Gårdeiere har ansvar for fortauer foran sin gård, teknisk drift i kommunen har ansvar for kommunale veger og gang- og sykkelveger og fylke og Statens vegvesen har ansvar for de store hovedvegene.

Når rengjør vi gatene?

Vi rengjør alle kommunale gater, fortau, gang- og sykkelveier fra nå og framover. I ukene framover vil vi prøve å prioritere gang- og sykkelveger der vi kan begynne vårrengjøringen. Vi vet det er mange som allerede har funnet fram sykkelen.

Ved kosting og rengjøring bruker vi vann for å spyle og dempe støving. Vi begynner ikke med å rengjøre en gate før vi er sikker på at det ikke blir frost de nærmeste dagene for å unngå at det blir is.

Se etter parkeringskilt

Vi setter opp skilt i gatene minimum 24 timer før vi starter rengjøringen, så du får flyttet bilen.

Det kan skje at gater som er skiltet ikke blir rengjort som planlagt, enten på grunn av forsinkelser i arbeidet eller været, og disse gatene vil da bli skiltet på nytt senere.

Friområder og parker

Parkavdelingen i kommunen er også så smått i gang med vårpuss på friområder og parker, men her må det tørke opp litt mer før vi får raka og pyntet opp mange plasser

Det kommer alltid frem mye søppel når snøen smelter. Vi plukker opp søppel forløpende. Hvis du er på tur så plukk gjerne med deg søppel på turen. Husk også å kaste din egen søppel i søppeldunker langs veien eller ta det med deg hjem.