Kråkjordet - Vi skifter ut vann- og avløpsrør

Vi skifter ut gamle vann- og avløprsrør på Kråkjordet.

Fremdriftsplan

Arbeidet vil vare til august 2026.

Omkjøring vil være skiltet.

Hvem er det som utfører jobben?

Arbeidet vil bli utført av kommunalteknisk driftsavdeling i Gjøvik kommune.

Trenger du å komme i kontakt med oss

• Annleggsleder hos Gjøvik kommue Erik Haganæs, telefon 91 62 66 85
  • Prosjektleder hos Gjøvik kommune Sergio Penades, telefon 90 82 52 90

100 år gamle vann- og avløpsrør må byttes ut

-  Fornyelse av vann og avløpsledninger er helt nødvendig da mange av ledningene er over 100 år gamle og i ferd med å klappe sammen, sier vann- og avløpssjef Asbjørn Tufto. For sentrum, gårdeier, næringsdrivende og våre innbyggere medfører dessverre dette ulemper når det pågår graving, men i et samfunnsperspektiv er dette gode investeringer i både økt samfunnssikkerhet og miljø.

Et velfungerende vann og avløpsnett bidrar til bedre miljø, god samfunnssikkerhet og beredskap.  Det er mange gevinster ved å bytte ut vann- og avløpsledninger.

• Vi reduserer risiko og fare for forurenset drikkevann.
  • Vi reduserer risiko for at du mister vannet på grunn av ledningsbrudd.
  • Vi unngår vannskader i gater og kjellere som følge av ledningsbrudd.
  • Vi reduserer lekkasjer på drikkevannsforsyningen og sparer strøm, drift og miljø ved at forbruket reduseres. Av alt drikkevann vi pumpet opp fra Mjøsa i 2021 lekket det ut ca. 40 % på vegen frem til forbruker!
  • Vi reduserer mengden avløpsvann som skal renses. I dag lekker det inn store mengder vann fra grunnen inn i våre avløpsrør noe som er svært uheldig for belastningen på renseanlegget vårt.
  • Vi reduserer risiko for at brannvesenet mister vannet ved slokking av branner.