Når tømmes avfallet hos deg?
Du finner oversikt over hvilke dager de forskjellige typer avfall blir hentet i tømmekalenderen.
Få tilgang til din tømmeplan ved å skrive inn din adresse.
Manglende tømming av avfall meldes Horisont.
Få tømmekalenderen på mobilen
Du kan også laste ned tømmekalender som en app til mobilen din. Søk på Min renovasjon der du laster ned apper. Appen er gratis.
Les om appen Min renovasjon.
Hvem skal jeg kontakte?
Ta kontakt med Horisont om du har har spørsmål angående henting av avfall, bestilling av avfallsbeholdere, klage eller ønsker å bytte beholderstørrelse.
Vi sender ut renovasjonsgebyret sammen med de kommunale avgiftene. Ta kontakt med servicetorget på telefon 61 18 95 00 om du har spørsmål.
Miljøstasjoner i Gjøvik
Vanlige spørsmål om renovasjon
Avfall og gjenvinning
Har ikke renovasjonsbilen vært hos deg må du ta kontakt med Horisont.
Nye abonnenter som trenger avfallsdunker, må kontakte Horisont i god til i forvegen, minimum en uke før.
Går du tom for sekker til plastemballasje eller poser til matavfall, kan du hente dette i servicetorget i rådhuset og ved Horisont sine miljøstasjoner. Du kan også få dette tilkjørt, men da må to ukers ventetid påregnes.
Har du behov for å endre antallet eller størrelsen på avfallsbeholderne dine, melder du ifra om dette til Horisont.
- Ønsker du større beholder utover standard for matavfall, kan du får dette uten ekstra kostnader.
- Ønsker du større beholder utover standard for restavfall, kan du få dette mot en økning i renovasjonsgebyret.
- Ønsker du mindre beholder utover standard for restavfall, kan du får dette mot en reduksjon i renovasjonsgebyret.
For kommunens hytter gjelder samme kildesortering som for kommunens øvrige husstander. Ordningen er basert på
Containerløsning: Rundt i kommunen er det plassert containere som hyttebrukere kan benytte.
Egne dunker: Disse tømmes i henhold til tømmeplan som gjelder for området.
Sekker for restavfall: Disse benyttes der hytten ligger slik til at det hverken er containerløsning i nærheten eller mulighet for egne dunker. 20 sekker blir årlig sendt ut til hytteabonnenten. Oppfylte sekker tas med til hjemmeadresse og settes ut ved siden av dunkene du har på hjemmeadressen, forutsatt at du bor i Gjøvik kommune. Har du adresse utenfor Gjøvik, må du selv avtale henting av avfallet med en nabo eller bekjent i Gjøvik. Sekkene blir tatt med av renovatør i henhold til tømmeplan.
Ja, hvis du ønsker å dele avfallsbeholdere med naboen, kan du ta kontakt med Horisont. Både du og naboen vil få redusert renovasjonsgebyr når dere samarbeider.
På Horisont sine nettsider finner du flere spørsmål og svar alternativer.
Kildesortering
Alle husstander har beholdere til
- matavfall
- papp/papir
- restavfall
- emballasje av glass og metall
- plastemballasje
For informasjon om kildesortering og hva som skal kastes hvor, se sortere.no
Hva koster det?
Renovasjonsgebyret sendes ut sammen med de kommunale gebyrene. Renovasjonsgebyret beregnes ut i fra størrelsen på restavfallsbeholderen. Standardstørrelsen er 140 liter restavfall. Klarer du deg med en mindre restavfallsbeholder får du et fradrag på abonnementet. Må du ha større restavfallsbeholder, får du et tillegg i pris.
Faktura fra Gjøvik kommune
På min side kan du få oversikt over dine fakturaer fra Gjøvik kommune. Du kan også søke om betalingsutsettelse. Søker du om betalingsutsettelse, er det viktig å merke seg at forsinkelsesrenter løper fra opprinnelig forfallsdato. Kommunale eiendomsgebyrer og eiendomsskatt faktureres hver måned, med forfall den 25. hver måned.
Se dine fakturaer fra Gjøvik kommune.
Ta kontakt med Gjøvik kommune, servicetorget på telefon 61 18 95 00, hvis du har spørsmål om renovasjonsgebyret.
Gjøvik kommune har en felles renovasjonsforskrift med Vestre og Østre Toten, Nordre og Søndre Land. Den beskriver avfallsløsningen, plikter og rettigheter du som abonnent har og hva Horisont skal levere.