Hvorfor opprydning?
I Gjøvik kommune er det, i likhet med i mange andre kommuner, mange eldre og dårlige private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. En stor del av de private avløpsanleggene er fra Mjøsaksjonen rundt 1980 (dvs. nærmere 40 år gamle). De fleste anleggene trenger derfor en oppgradering for ikke å forurense grunnvann, bekker, elver og innsjøer i kommunen.
Kravene i EUs Rammedirektiv for vann (Vanndirektivet) er innarbeidet i Vannforskriften. Gjøvik kommune er, som alle norske kommuner, forpliktet gjennom Vannforskriften til å redusere forurensningen fra private avløpsanlegg. Gjøvik kommune tilhører vannområdet Mjøsa. Det er utarbeidet en regional plan for vårt område, og i den er det fastsatt miljømål for alt vann, både elver, innsjøer og grunnvann. Utbedring/oppgradering av private avløpsanlegg i spredt bebyggelse er ett av flere nødvendige tiltak i planen.
Gjøvik kommune har utarbeidet en egen handlingsplan «Opprydding i avløp fra spredt bebyggelse» som følger opp nasjonale krav. I handlingsplanen har kommunen fastslått at infiltrasjonsanlegg eldre enn 30 år skal oppgraderes til å tilfredsstille dagens rensekrav.
Slike avløpsanlegg vil likevel være lovlige frem til anleggseier mottar eget brev hvor utslippstillatelsen oppheves fra en nærmere angitt dato.
Hvem får pålegg om oppgradering eller forbedring?
Alle som har infiltrasjonsanlegg som er eldre enn 30 år vil få pålegg om oppgradering eller utbedring. Anleggene fra den tiden tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Dette ble vedtatt i en lokal forskrift med tilhørende retningslinjer som stiller krav til både eksisterende og nye anlegg.
Kommunen tar område for område, og det kan derfor ta flere år før du blir berørt.
Har du fått brev om å oppgradere anlegget ditt?
- Du må ta kontakt med et foretak med tilstrekkelig kompetanse innenfor fagområdet for å få status på ditt eksisterende avløpsanlegg. De utarbeider søknad om utslippstillatelse på vegne av deg. Dette kan eksempelvis være rørleggerfirma, graveentreprenør, eller konsulentforetak.
- Er det behov for oppgradering av anlegget, kan et prosjekterende foretak hjelpe deg med prosjektering og søknad om fornyet utslippstillatelse.
- Søknad om fornyet utslippstillatelse sendes til Gjøvik kommune. Dette gjøres av prosjekterende foretak.
- Avløpsanlegget må prosjekteres og bygges i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
- Undersøk med naboen om også de har mottatt samme varsel. Ved å samarbeide om felles avløpsanlegg med en eller flere naboer, kan utgiftene reduseres.
Saksgang
Eiere av avløpsanlegg som trenger oppgradering vil først få et informasjonsbrev. Dersom du som eier ikke gir tilbakemelding på informasjonsbrevet innen 6 måneder, vil du få et varsel om pålegg med en frist for oppgradering eller utbedring av avløpsanlegget.
Dersom fristen ikke overholdes, vil det bli gitt et pålegg etter forurensningsloven om å utføre oppgraderingen. Dersom dette ikke gjøres innen fristen, kan kommunen vedta tvangsmulkt. Tvangsmulkt er et virkemiddel for å sikre gjennomføring av oppgraderingen/utbedringen. Det er klageadgang på vedtak om pålegg og tvangsmulkt.
Fristens lengde
Fristen vil variere og være avhengig av forurensningsfare/alvorlighetsgrad. I de fleste tilfeller gis det en frist på 18 måneder. Ved akutt forurensning kan kommunen bestemme en kortere frist. Det kan søkes om en utsettelse av frist. Denne søknaden må begrunnes, som eksempelvis livssituasjon slik som alder, sykdom, økonomi etc.
Forurensningsfare er avgjørende om en slik utsettelse kan innvilges. Viktige punkter som blir vurdert er anleggets tilstand og belastning (hvor mye anlegget er i bruk), avstand til drikkevannskilder, naboer og lignende.
Hva koster en utslippssøknad?
Vanlig stilte spørsmål om avløpsanlegg
De fleste av de om lag 2500 separate avløpsanleggene i Gjøvik stammer fra Mjøsaksjonen rundt 1980, der separate avløpanlegg ble oppgradert til infiltrasjonsanlegg. Infiltrasjonsanlegg (for alt avløpsvann) utgjør om lag 85% av alle eksiterende avløpsanlegg i Gjøvik. Resterende avløpsanlegg er i stor grad løsninger bestående av tett oppsamlingstank for toalettavløp og egen renseløsning med infiltrasjon av gråvannet. Det er kun noen få minirenseanlegg. Vi gjennomførte en omfattende kartlegging av avløpsanlegg i kommunen i 2010. Kartleggingen viste at svært få anlegg tilfredsstiller dagens rensekrav. Dette er på grunn av måten anlegget ble prosjekt og bygget. I dag stilles det strengere krav til prosjektering, utførelse og rensing fordi ny kunnskap og teknologi gjør det mulig å rense avløpsvann på en bedre måte i dag enn for 30 år siden.
Årsakene til dårlig funksjon er ofte gamle anlegg der jordsmonnet under infiltrasjonsanlegget er «mettet» etter mange års bruk, begrenset spredeareal, feil og mangler på slamavskiller, samt at mange spredegrøfter ikke er tilpasset stedlige løsmasser (gravd for langt ned i ”tette” morenemasser).
Slamavskiller alene er ikke godkjent renseløsning i Gjøvik kommune.
Bolig/fritidsbolig uten innlagt vann har i utgangspunktet ikke krav om utslippstillatelse.
Definisjon på innlagt vann: vann fra vannverk, brønn, cisterneanlegg (også innvendige cisterner/røropplegg) eller lignende, som gjennom rør eller ledninger, er ført innendørs.
Nei, forskriften setter ikke bestemte krav til renseeffekt for gråvann, men den oppgir av gråvann skal gjennomgå rensing i stedegne løsmasser eller tilsvarende. En tilsvarende renseløsning kan være kan for eksempel være et gråvannsrenseanlegg med biofilter.
Forskriften er klar på at alle avløpsanlegg må utformes og dimensjoneres slik at utslipp av avløpsvann ikke blir til ulempe. Dette gjelder selvfølgelig også for utslipp av gråvann. Kommunene skal også sette krav til at den som utformer og dimensjonerer gråvannsanlegg må ha nødvendig kompetanse.
Det er ikke tillatt å føre samlet avløpsvann til tett tank. Tett tank kan kun benyttes til oppsamling av svart vann (avløpsvann fra WC). Gråvann (avløpsvann fra kjøkken, bad)skal renses i separat renseløsning. Tett tank er en godkjent løsning kun hvis det ikke er mulig å etablere en annen renseløsning.
Ja. Tett tank er søknadspliktig uansett om utslippet er fra bygning med innlagt vann eller ikke.
Nei, det er ikke tilstrekkelig å ta ut en jordprøve der man antar at infiltrasjonsanlegg kan etableres. For å avklare om infiltrasjonsanlegg kan bygges, må det gjennomføres grunnundersøkelser og vurdering av forurensningsmessige konsekvenser. Dette skal utføres av firma med nødvendig hydrogeologisk kompetanse.
Oppryddingen gjelder for hele kommunen, men vil foregå område for område. Hva konkret som må gjøres med ditt avløpsanlegg må et innleid foretak med tilstrekkelig kompetanse vurdere. Det kan være alt fra utskifting av enkelte deler av anlegget til etablering av helt nytt avløpsanlegg. Vi gjør oppmerksom på at det er eier av avløpsanlegget som må leie inn foretak og dekke kostnadene for dette. Når anlegget er ferdig bygget, skal ansvarlig søker sende kommunen søknad om ferdigattest. Først når ferdigattest er gitt vil du ha et gyldig utslipp og saken avsluttes i kommunen.
Gjøvik kommune krever følgende gebyrer:
Saksbehandlingsgebyr etter plan- og bygningsloven. Satser:
Det er grunnforholdene på den enkelte eiendom, avstand til brønner og badeplasser og lignende, som er avgjørende både for valg, utforming og lokalisering av ny avløpsløsning.
For å avklare grunnforhold og eventuell risiko for forurensning, må eier av avløpsanlegget ta kontakt med et foretak med tilstrekkelig kompetanse. Det må gjennomføres grunnundersøkelser, vurdere riktig renseløsning, prosjektere avløpsanlegget og sende inn en søknad om utslippstillatelse.
Ved etablering og oppgradering av avløpsanlegg vil infiltrasjonsanlegg være en aktuell løsning for en stor andel av eiendommene i kommunen. I alle søknader om utslippstillatelse skal mulighet for infiltrasjon vurderes før andre avløpsløsninger godkjennes.
Med naboer menes alle som grenser til søkerens eiendom / festetomt eller andre som utslippet kan få betydning for. Andre berørte parter kan være offentlige organer, organisasjoner, foreninger og lag med interesse i saken.
Ja. Det kan være en økonomisk gevinst ved å gå sammen med en eller flere naboer om etablering av et nytt avløpsanlegg.
Gjøvik kommune har ingen øremerkede støtteordninger til utbedring av avløpsanlegg. Boligkontoret hos NAV har både støtteordninger og låneordninger via Husbanken.
Handlingsplan 2016-2030 "Opprydding i avløpsanlegg fra spredt bebyggelse"
Handlingsplanen ble vedtatt høsten 2016 (PDF, 624 kB). Målet er å redusere forurensningen fra private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. Den beskriver hvordan opprydding skal skje i kommunen i og hvilke områder som skal prioriteres. Det er utarbeidet en prioriteringsliste ut i fra blant annet resipientforhold, beregnet fosforutslipp og avløpsanleggenes alder, tilstand og funksjon.
Lovverk og informasjon
- Bygging av private avløpsanlegg er søknadspliktig og det er krav om ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven §§ 20-2 og 20-3.
- Eieren er tiltakshaver i prosjektet og er ansvarlig for at tiltaket utføres i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningsloven. I og med at bygging av avløpsanlegg skal forestås av ansvarlig foretak, plikter tiltakshaver å videreføre sitt ansvar til ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven § 23-1.
- Eier er ansvarlig for utslippet (forurensningen) jamfør forurensningsloven § 7.
- Søknad om utslippstillatelse skal sendes inn til kommunen av foretak som kan godkjennes som ansvarlig søker, og som påtar seg ansvaret for at søknaden er komplett.
- Ansvarlig søker har ansvaret for koordinering overfor kommunen, mens fagansvaret ligger hos de prosjekterende, utførende og kontrollerende.
- Kommunen krever at det først skal utredes om infiltrasjon til grunnen kan fungere som løsning. Dette kommer an på grunnforholdene, og vi setter derfor strenge krav til at prosjekteringen skal utføres av fagkyndig på området. Om ikke et tradisjonelt infiltrasjonsanlegg er mulig, så kan andre løsninger aksepteres. Dette er det prosjekterende som skal finne ut av, i samsvar med kommunens gjeldende regler og retningslinjer.
Ta gjerne kontakt med oss
Har du spørsmål om ditt avløpsanlegg eller om utbedring av ditt avløpsanlegg, ta gjerne kontakt med oss i kommunen. Kommunens servicetorget er åpent mellom klokka 09:00 og 14:00 mandag til fredag.